torsdag, oktober 29, 2009

1-0 till Mona vår blivande Röd-gröna Statsminister!

Egentligen hade jag tänkt spara denna bild till slutspelet mellan AIK-Göteborg nu på söndag när AIK tar Guld. Men jag tycker den passar bättre för detta ändamål. Eric Sundström började med fotbollsliknelserna så det är väl bara att fortsätta. Med gårdagens linjetal på jobbkongressen tar vår socialdemokratiska partiledare, Mona Sahlin på sig ledartröjan. Nu äntligen, med kongressen invigd, är det dags att gå till handling. Inför öppningsdagen var det gott om skriverier och debattartiklar om än höger och än vänster. Det jag glädjs åt är kraftsamlingen och att arbetarrörelsen i dess alla olika delar och grenar nu formerar sig för att ta upp kampen med de som idag förstyr, (förstör och styr), Sverige, den svenska välfärden och vår unika svenska modell byggd på solidaritet, jämlikhet och ansvarstagande för helhet. I och med inledningstalet kliver Mona fram och anger riktning för det socialdemokratiska partiets kommande politik. det återstår en och nannan votering som ska verkställas, men sen, huka er borgare för då kommer vi. Vi ska ta debatten, vi ska ge er en ordentlig politisk fight, vi ska visa vårt alternativ till hur vi vill se Sverige i sin helhet och storstadsregionerna utvecklas. Människorna står i fokus för den socialdemokratiska politiken, allas rätt att utifrån sina förutsättningar få kunna förverkliga sina livs drömmar. Politiken har sin plats att fylla. Som motvikt till ett otyglat kapital och som redskap för förändring.
Till sist hoppas jag att någon blir provocerad av fotografiet som jag tog på Amelins målning när jag var på Bommersvik för att tillsammans med s-kompisarna formulera vårt alternativ till budget i stockholm. Det är nämligen med politik som med idrott och sport.
"Det är storm det är strid, det är liv eller död, det är seger för sanning och rätt."
"Det är frihet från låghetens trånga gemak, det är livslust glädje och såång."
1-0 till det Röda laget! Heja Mona!