fredag, december 14, 2007

Älskling, jag glömde köttyxan!

Matskandalen på ICA med flera butiker har fått konsekvenser för handeln och handlarna. Det är bra! Lurendrejeri och matfusk kan faktiskt riskera livet på de som i god tro handlar mat man utgår från är färsk men som i praktiken är på gränsen till rutten.
Bilden är tagen av en pågående kampanj i tunnelbanan. Med tanke på sommarkänslan kan man väl tro att kampanjen är extrainsatt för att möta konsumenternas vrede och oro, vad vet jag.
Däremot måste jag säga att jag verkligen hajade till när jag såg motivet. Även om kampanjen antagligen handlar om att konsumera närproducerad mat så ter sig bilden för mig som storstads uppvuxen nästan kannabalistisk. Kor och kalvar gosar man med.
Som barn grät jag när vi på sommaren vistades på Gotland och mjölken till frukostflingorna hämtades på bonngård i plåtkanna. Jag grät,och krävde mjölk från affären, inte ko-mjölk.
Jag minns ett utav mina barns första insikter i denna fråga. Det var när vi skulle äta kyckling, och plötsligt, för en sekund, drabbades hon av inskiten att det faktiskt var KYCKLING och inte bara kyckling vi åt. : )
Åter till bilden, vad tänker de, vad säger de? Jag tänker på Snickers reklamen. "Då tar jag mig en snickers", eller på engelska, "grab a bite".
Tänkbar text till ovan beskrivna reklamkampanj!
- Så där ja, då är grönsakerna avklarade, då var det köttet kvar!
- Vad skall vi ha till middag, kalvfärs eller innanlår?
- Jag vet inte, bestäm du!
- Skall vi ta den där prickiga eller den bruna?
- Ta den prickiga, den är sååå sööt!
- Ånej, älskling, jag glömde köttyxan!
- Här darling, låna min högklackade sko, den borde klara biffen........
Muuuuuuu!