måndag, november 26, 2007

Bevara konsten och historiken i Folkets Hus!

Häromdagen var jag inbjuden att tal på temat, - Äldre i Stockholm. Platsen för detta evenemang var Park Folkets Hus i Örby, en utav de äldsta ideellt drivna folkets husen i landet. En praktbyggnad med snickargjädje mitt i villaområdet.
Förutom den lokal dit jag var bjuden var hela folketshus uppbokat och i varenda vrå fanns det pastellfärjat klädda yngre personer. Av ljussättningen förstod jag att det pågick en filminspelning. Jag hade bara delvis rätt.
I Folkets hus och arbetarrörelsens hjärta, bland fanor och affischer från sundsvallsstrejken 1879 pågick en reklamfilminspelning för JÄGERMEISTER till den tyska marknaden. Jag tyckte väl att jag kände igen en av huvudpersonerna från Lottoreklamen. (se bild)
Detta om något borde väl tydligt visa att det går att kombinera den traditionella Folketshus verksamheten med kommersiella förhyrningar.
För Folkets Hus i Tiden, skål ta mig fan!