fredag, februari 26, 2010

Ditt liv är i fara!


Jag har sagt det förut och säger det igen, var lite lagom högfärdig och ha näsan i vädret de kommande veckorna. Islossning från tak har redan börjat. Tidigare i veckan, när solen precis bara kommit fram, så började snö och ismassor att kana av taken i stan.
Igår började valrörelsen för oss socialdemokrater, så håll ditt huvud högt och spana in hotet från ovan, vi behöver ditt engagemang och din röst till hösten. Det kan bli svårt om du fått ett par kilo is i huvudet... : )
Staden borde kalla in fastighetsägarföreningen och arbeta hårt med information om ansvar för is bekämpningen på taken. Tillsammans med fastighetsägarna borde staden samordna insatser för att systematiskt gå igenom kvarter för kvarter och undanröja risken för fallande is och snö.
Om inte fastighetsägare vill eller tänker ta sitt ansvar måste rättsliga åtgärder vidtas för att säkerställa att inte olyckor händer, även här borde staden ligga i..
I onsdags ringde jag radio stockholm och tyckte att de skulle varna lunchande stockholmare på promenad. Straxt efter mitt samtal föll flera hundra kilo snö och is ned på Hantverkargatan.
Idag tänker jag ringa Stockholmshem där jag sitter i styrelsen, för att försäkra mig om att bolaget har tagit sitt ansvar och vidtagit de åtgärder som krävs för att skydda hyresgäster och andra från fallande is.
Men ändå, lyft blicken och förlita dig inte på att alla fastighetsägare gjort det de ansvarar för!