torsdag, mars 08, 2007

8 mars internationella kvinnodagen.Öppet hus på klaragården!


Idag den 8 mars firar kvinnor, (och män), den internationella kvinnodagen! Mellan klockan 11.00-15.00 håller stadsmissionens fristad för utsatta och hemlösa kvinnor öppet hus. Klaragården ligger på Klara västra kyrkogata 20 B. Idag har Klaragården konstutställning och en riklig mångfald av färger, intryck och budskap överväldigar en som besökare. Verksamheten erbjuder en varm, medmänsklig fristad för de allra mest utsatta kvinnorna i Stockholm. Med mig från dagens besök har jag dessa ovan av fotograferade alster. Jag fastnade direkt för serien trasdocka och köpte med mig två tavlor. Trasdocka visade sig även vara en bok, (ordfront), som författarinnan Yvonne Domeij skrivit. På baksidan av tavlorna har Yvonne klistrat in ordfronts fram och baksida på boken(?) där boken beskrivs, och att den handlar om de övergrepp som hon fick genomlida som barn. Under flera år har Yvonne levt som hemlös i Stockholm.
Citat från urklippet på tavlans baksida; Bokens slutord!
"Jag vill avsluta min pedofilvandring återupprättad"
Oerhört stark berättelse om en kvinnas livsöde, tyvärr är det alltför många som säkert kan känna igen sig och dela den fruktansvärda erfarenheten.
Tack för den fina stunden och gemenskapen på Klaragården!
Och en stor kram till alla volontärer och anställda på Klaragården för medmänsklighet, engagemang, värme som de visar varje dag.
Oron för kommande eventuella neddragningar i de kommunala verksamheterna och övervältring av ansvar på frivilligkrafterna tar jag också särskilt mycket med mig till stadshuset och politiken, den tas på största allvar!

1 Comments:

Blogger Yvonne Domeij said...

Om du lånar ut tavlorna till min första separatutställning
"GARNTECKNINGAR" (naivistiska textila collage) på Biblioteket i Hjorthagen, Artemisgatan 30 B vore jag mkt tacksam. Utställningen ska pågå fr.o.m. 8 maj t.o.m. 20 juni och är öppen tisdagar 14-20 samt onsdagar 12-18. Vernissagen firas den 8 maj 20-22 i den lånade hyresgästlokalen på Artemisgatan 49 A mittemot biblioteket.

21/4/07 14:17  

Skicka en kommentar

<< Home