fredag, oktober 17, 2008

Kontrollera vem som ligger bakom entreprenaden!

Så här upprörd kan man bli! Kommunsekreteraren i Stockholms arbetarekommun visar vad han känner när jag i stadshusets äldredebatt avslöjat bristen på uppföljning och kontroll av de privata verksamheterna.
Vi har alla kunnat läsa om hur bristfällig uppföljningen och kontrollen av både företagen och utbetalade pengar har varit. Både förskolor och äldreverksamheter har avslöjats. I äldrenämnden har vi socialdemokrater framgångsrikt kunnat få med oss de borgerliga på årliga kontroller av hur företagen sköter sig när det gäller skatteinbetalningar, försäkringar och seriositet.
Men, på frågan om de är beredda att gå vidare för att kolla vilka individer som ligger bakom vilka företag så är det stopp. I praktiken innebär det att en oseriös person eller en person kopplad till organiserad brottlighet inte utsätts för någon koll. De kanske har flera konkurser bakom sig, eller ägnar sig åt tung kriminell verksamhet.
Äldreborgarrådet tyckte att jag skrämmer äldre. Jag skulle, om jag var äldre, vara mer rädd för att en motorcykelliga låg bakom det företag jag anlitar för hemtjänst eller serviceuppgifter i mitt hem.
Det borde vara en självklarhet att staden kollar vilka intressen som ligger bakom företagen som vill vara med och göra sig en förtjänst eller förverkliga sin verksamhetsidé med våra skattepengar.
I Moderaternas Stockholm kan det kristdemokratiska äldreborgarrådet inte garantera att kriminella ligor inte har intressen i stadens äldreverksamheter! Detta är en skam. Nästa vecka lägger vi en skrivelse om att alla självklart skall kollas om de skall ha en chans att vara med vid upphandling!! Shame shame shame shame shame on them! (som styr)